Je biedt als werkgever een mooie dienst aan je medewerkers...
- door Claudia Klokkemeijer
- •
- 13 sep, 2023
maar hoe breng je die weer onder de aandacht bij ze?

Afgelopen periode heb ik veel gesproken met HR adviseurs en salarisadministrateurs. Ze zijn blij met onze diensten maar weten niet hoe ze dit meer onder de aandacht kunnen brengen bij de medewerkers zonder negatieve gevoelens. Ze willen namelijk niet alleen een telefonische helpdesk of budgetcoachtrajecten aanbieden, ze willen graag dat de medewerkers er ook gebruik van maken. Hoe kunnen ze de medewerkers hier over informeren?
Ze merkten onder andere dat de CAO verhogingen binnen de organisatie veel onrust gaf bij medewerkers. Op mijn vraag hoe ze de CAO verhoging hebben gecommuniceerd naar de medewerkers toe bleek dat ze allen wel het positieve verhaal hebben gedeeld. Hoera loonsverhoging, jullie verdienen dit.
De andere kant van het verhaal is (bijna) niet belicht. Namelijk dat als je loonsverhoging krijgt, structureel of eenmalig, dan kan dit consequenties hebben voor de toeslagen. Attendeer je medewerkers hierop zodat niet later blijkt dat ze terug moeten betalen.
Hoezo terugbetalen was dan vaak de vraag.
Begin van het jaar, of eind vorig jaar, heeft een medewerker doorgegeven bij www.mijntoeslagen.nl hoe hoog hij dacht dat zijn inkomen 2023 zou worden. Dit heeft hij gebaseerd op de gegevens die toen bij hem bekend waren. Hij heeft netjes rekening gehouden met vakantiegeld en een eventuele winstuitkering maar waarschijnlijk niet met een CAO verhoging die nog niet bekend was. Als je in de communicatie richting je medewerkers hier gelijk aandacht aangeeft dan voorkom je problemen in de toekomst. Bedrijven die een budgetcoach aanbieden kunnen in deze communicatie ook gelijk heel laagdrempelig de budgetcoach weer onder de aandacht brengen. Dit helpt ook om de vele vragen bij de salarisadministratie te verlagen.
Door op deze manier te communiceren neem je gelijk ook het vooroordeel weg bij medewerkers. De budgetcoach wordt niet alleen, of pas, ingeschakeld als er grote problemen of schulden zijn. Iedere medewerker die vragen heeft op financieel gebied bijvoorbeeld over de gevolgen van de CAO verhoging kan contact opnemen met de budgetcoach.
Het is mooi als je als werkgever bepaalde diensten zoals telefonische helpdesk tot hele budgetcoachtrajecten aanbiedt aan je medewerkers, het is nog mooier als deze ook gebruikt worden door je medewerkers.