Blog Post

Je biedt als werkgever een mooie dienst aan je medewerkers...

  • door Claudia Klokkemeijer
  • 13 sep., 2023

maar hoe breng je die weer onder de aandacht bij ze?

Budgetcoach, vooroordelen, CAO verhogingen en de toeslagen

Afgelopen periode heb ik veel gesproken met HR adviseurs en salarisadministrateurs. Ze zijn blij met onze diensten maar weten niet hoe ze dit meer onder de aandacht kunnen brengen bij de medewerkers zonder negatieve gevoelens. Ze willen namelijk niet alleen een telefonische helpdesk of budgetcoachtrajecten aanbieden, ze willen graag dat de medewerkers er ook gebruik van maken. Hoe kunnen ze de medewerkers hier over informeren? 

Ze merkten onder andere dat de CAO verhogingen binnen de organisatie veel onrust gaf bij medewerkers. Op mijn vraag hoe ze de CAO verhoging hebben gecommuniceerd naar de medewerkers toe bleek dat ze allen wel het positieve verhaal hebben gedeeld. Hoera loonsverhoging, jullie verdienen dit.

De andere kant van het verhaal is (bijna) niet belicht. Namelijk dat als je loonsverhoging krijgt, structureel of eenmalig, dan kan dit consequenties hebben voor de toeslagen. Attendeer je medewerkers hierop zodat niet later blijkt dat ze terug moeten betalen.

Hoezo terugbetalen was dan vaak de vraag.

Begin van het jaar, of eind vorig jaar, heeft een medewerker doorgegeven bij www.mijntoeslagen.nl hoe hoog hij dacht dat zijn inkomen 2023 zou worden. Dit heeft hij gebaseerd op de gegevens die toen bij hem bekend waren. Hij heeft netjes rekening gehouden met vakantiegeld en een eventuele winstuitkering maar waarschijnlijk niet met een CAO verhoging die nog niet bekend was. Als je in de communicatie richting je medewerkers hier gelijk aandacht aangeeft dan voorkom je problemen in de toekomst. Bedrijven die een budgetcoach aanbieden kunnen in deze communicatie ook gelijk heel laagdrempelig de budgetcoach weer onder de aandacht brengen. Dit helpt ook om de vele vragen bij de salarisadministratie te verlagen.

Door op deze manier te communiceren neem je gelijk ook het vooroordeel weg bij medewerkers. De budgetcoach wordt niet alleen, of pas, ingeschakeld als er grote problemen of schulden zijn. Iedere medewerker die vragen heeft op financieel gebied bijvoorbeeld over de gevolgen van de CAO verhoging kan contact opnemen met de budgetcoach.

Het is mooi als je als werkgever bepaalde diensten zoals telefonische helpdesk tot hele budgetcoachtrajecten aanbiedt aan je medewerkers, het is nog mooier als deze ook gebruikt worden door je medewerkers.

door Claudia Klokkemeijer 15 apr., 2024
Business coach dag voor de startende budgetcoach gewaardeerd door Kiwa met 6 PE punten
door Claudia Klokkemeijer 14 feb., 2024
Hoe medewerkers de workshop ervaren
door Claudia Klokkemeijer 18 dec., 2023
In het nieuws, de loonstroken voor het nieuwe jaar geven meer netto loon maar geeft dit ook meer ruimte om bijvoorbeeld te sparen?
door Claudia Klokkemeijer 07 nov., 2023
Spaardoel bereiken door budgetplan duidelijk te hebben. Hoe doe je dat, waar begin je?
door Claudia Klokkemeijer 24 jul., 2023
Toeslagen over 2022 kunnen tot en met september 2023 nog worden aangevraagd
door Claudia Klokkemeijer 28 mrt., 2023
CAO verhoging? Wijzig in je inkomen bij de toeslagen om problemen in de toekomst te voorkomen!
door Claudia Klokkemeijer 07 mrt., 2023
Tijdelijk Noodfonds Energie makkelijker te gebruiken
door Claudia Klokkemeijer 25 jan., 2023
Na de Workshop - Grip op je Financiën, krijgen deelnemers een enquête waar zij kunnen aangeven hoe zij de workshop hebben ervaren. Hier een paar reacties
door Claudia Klokkemeijer 15 jan., 2023
Inkomens norm 2023 flink verhoogt, heb jij dit jaar misschien wel opeens recht op zorgtoeslag? Laat geen geld liggen en maak een proefberekening!
door Claudia Klokkemeijer 24 mei, 2022
Kennissessie in ontwikkeling over de signalen van financiële stress, hoe herken je ze en hoe ga je ermee om?
Meer posts
Share by: