Onterecht Loonbeslag

Claudia Klokkemeijer • 22 december 2021

Hoe voorkom je dit?

Loonbeslag voorkomen

Vorige week kreeg ik een mailtje van een werkgever. Een van zijn medewerkers zit bij mij in een traject en er was nu een loonbeslag binnen gekomen. Hij wilde even weten of deze medewerker dat wel met mij gedeeld had. Dat was niet het geval dus ik ging op onderzoek uit. Op mijn vraag of hij een loonbeslag had ontvangen kreeg ik als antwoord: "Ik zie dat ik minder salaris heb ontvangen dan anders dus ik denk dat het wel kan kloppen".

Dan denk ik gelijk twee dingen:

  1. Jammer dat de werkgever een loonbeslag afhandelt als een administratieve taak en niet bij ontvangst van een loonbeslag de medewerker gelijk inlicht en waarschuwt voor wat gaat komen (komende maand minder loon)
  2. Hoe komt het dat mijn cliënt niet wist dat er een loonbeslag aan zat te komen?

Punt één is een bespreekpunt dat vaker naar voren komt bij mijn gesprekken met werkgevers. Zij gaan er vanuit dat de medewerker het wel weet. Helaas is dit regelmatig niet het geval en wordt hij overvallen door een lagere loonbetaling. Onverwacht minder loon zorgt voor (meer) problemen. Het is geen simpele administratieve handeling het gaat om de portemonnee van je medewerker en zijn mogelijkheden komende maand.

Punt twee is het uitzoeken waard. Samen met cliënt gaan we kijken naar de schuldeisers die zijn aangeschreven om te horen hoe hoog de achterstand nog is en waarin wij gelijk ook om coulance vragen inclusief uitstel van vorderingen tot cliënt weer overzicht heeft over zijn openstaande schulden. Dan komen we er achter dat er een deurwaarderskantoor bij zit die keurig heeft gereageerd op desbetreffende mail dat zij zo snel mogelijk antwoord zullen geven. In plaats van een saldo overzicht is het loonbeslag doorgezet. Dat is niet correct. Dus wij gaan bellen en leggen de situatie uit. De medewerker van het deurwaarderskantoor geeft aan dat dit niet klopt en gaat op onderzoek uit binnen haar organisatie. Zij laat uiterlijk vanmiddag weten wat er uit is gekomen.

's Middags wordt ik inderdaad keurig teruggebeld door de medewerker van het deurwaarderskantoor. "Met het verzoek dat jullie hebben ingediend is niets gebeurd, excuus hiervoor dat is niet correct van ons. Wij gaan het loonbeslag terugdraaien en zullen de bijbehorende kosten op ons nemen. Ik ga vanmiddag gelijk ook de werkgever hierover inlichten".

Client was zeer opgelucht met dit antwoord, nu kunnen we de overige schuldeisers ook een realistische regeling gaan aanbieden.

De werkgever heb ik uiteraard ook gelijk ingelicht, zowel de salarisadministratie als personeelszaken. Op deze manier kan de organisatie ook zien dat het kan lonen om de medewerker zo snel mogelijk te informeren over dit soort zaken. Als cliënt gelijk in actie had kunnen komen dan had de salarisadministratie geen handelingen (salarisinhouding etc.) hoeven doen. De medewerker had gewoon genoeg salaris ontvangen om zijn lasten komende maand te voldoen.

Ik zeg win-win

effect financieel inzicht en of overzicht op vitaliteit, duurzaam inzetbaarheid
door Budgetcoach Klokkemeijer 3 juli 2025
Zeker wel!
door Claudia Klokkemeijer 11 februari 2025
Digitaal vaardig genoeg, hoe kan financiële stress ontstaan
Libelle interview Budgetcoach Klokkemeijer BCCK Edam Amsterdam Hoorn Volendam Alkmaar Heerhugowaard Purmerend Zeevang
door Claudia Klokkemeijer 19 november 2024
Budgetcoach Klokkemeijer in de Denktank van Libelle
Zand stroomt weg tussen vingers verwijnt ingemerkt
door Claudia Klokkemeijer 11 juni 2024
Waar gaat je geld heen, hoe krijg je dit inzichtelijk?
Een certificaat met de tekst 'certificaat businesscoach dag' erop
door Claudia Klokkemeijer 15 april 2024
Business coach dag voor de startende budgetcoach gewaardeerd door Kiwa met 6 PE punten
mobiele telefoon laptop kasboek Budgetplan jaarplan financieel overzicht
door Claudia Klokkemeijer 14 februari 2024
Hoe medewerkers de workshop ervaren
NOS Journaal achtuurjournaal Budgetcoach Klokkemeijer BCCK BCK op de tv televisie interview
door Claudia Klokkemeijer 18 december 2023
In het nieuws, de loonstroken voor het nieuwe jaar geven meer netto loon maar geeft dit ook meer ruimte om bijvoorbeeld te sparen?
Budgetjaarplan Budgetplan Toeslagen
door Claudia Klokkemeijer 7 november 2023
Spaardoel bereiken door budgetplan duidelijk te hebben. Hoe doe je dat, waar begin je?
Iemand zit achter een bureau en kijkt naar een mobiele telefoon. Budgetplan en kasboek rekenmachine
door Claudia Klokkemeijer 13 september 2023
Het is mooi als je als werkgever bepaalde diensten zoals telefonische helpdesk tot hele budgetcoachtrajecten aanbiedt aan je medewerkers, het is nog mooier als deze ook gebruikt worden door je medewerkers.
Toeslagen 2022 tot september nog aan te vragen. Budgetcoach Klokkemeijer BCCK BCK
door Claudia Klokkemeijer 24 juli 2023
Toeslagen over 2022 kunnen tot en met september 2023 nog worden aangevraagd
Meer posts